Májovci
Česká literatura v 50. a 60. letech 19. století
- rok 1858 - vydání almanachu Máj
- tímto počinem vstupuje do naší literatury nová umělecká generace, která se naplno přihlásila k literárnímu odkazu Karla Hynka Máchy
- chtěli se zabývat tématy nejen českými (národní směřování), ale i obecně lidskými (kosmopolitní směřování)
- hlavní představitelé: Jan Neruda, Vítězslav Hálek, Karolina Světlá, Jakub Arbes, Adolf Heyduk, Rudolf Mayer, Václav Šolc
- otevřená kritika nedostatků ve společnosti, odmítali idealizování předchozích generací
- pronikání realismu do české literatury
- almanach
- sborník literárních textů od různých autorů, který vychází nepravidelně
- kosmopolitismus
- světovost, světoběžnictví, snaha otevřít se vlivům zahraniční literatury
Jan Neruda (1834-1891)
Jan Neruda
- narozen v Praze, jeho tec byl kantýnský a trafikant, matka posluhovačka
- svoje dětství prožil v těžkých sociálních podmínkách
- vystudoval akademické gymnázium
- nedokončil práva a filozofii
- živil se jako výpomocný profesor, novinář a spisovatel
- jeden z hlavních představitelů májovců
básnická díla:
Hřbitovní kvítí (1858)
- básnická prvotina, velice skeptické a ironické verše
- odhaluje rozpory své doby
- drsné a provokující obrazy lidské bídy
- přímé pojmenování bez básnických obrazů
- zpočátku neúspěšná u kritiků i čtenářů
Knihy veršů (1868)
- osobní lyrika
- Kniha veršů výpravných (epické, rozpory lidských vztahů)
- Kniha veršů lyrických a smíšených
- Kniha veršů časových a příležitostných
Písně kosmické (1878)
- poprvé optimismus a přesvědčení o lidském pokroku
- inspirováno soudobými úspěchy přírodních věd a techniky
- řád vesmíru
- vztahy mezi vesmírnými tělesy převádí na vztahy mezi lidmi
Balady a romance (1883)
- narušuje klasické formy (veselé balady a smutné romance)
- snaha vyjádřit postoj moderního člověka ke světu
Prosté motivy (1883)
- rozděleno podle čtyř ročních období
- snaha zachytit sepětí dějů v přírodě s lidským životem
- vztah k přírodě a venkovu
Zpěvy páteční (1896)
- vydáno posmrtně Jaroslavem Vrchlickým
- elegické verše o těžkém údělu českého národa
prozaická díla:
Arabesky (1864)
- jeho první prozaická kniha
- jedná se o povídky a obrázky z pražského života koncem 50. a počátkem 60. let 19. století, přičemž většina postav jsou lidé pohybující se na okraji společnosti
Trhani (1872)
- román o dělnících, kteří stavějí železnici, o jejich těžkém životě
Povídky malostranské (1878)
- jsou považovány za Nerudovo vrcholné prozaické dílo
- vytvořil zde obraz pražské Malé Strany v době před rokem 1848 na základě svých vlastních vzpomínek
- zobrazuje zde typické postavy českého měšťanstva, s humorem líčí jejich vlastnosti a kritizuje místní život
- používá formu novelisticky uceleného příběhu, jindy se jeho vyprávění skládá z řady drobných záběrů všedního života
- hrdinové jsou přesně charakterizováni, každý z nich má jiný projev
- autor uměl skvěle typizovat
- místo slova povídka používá slovo arabeska, nebo črta (něco mezi fejetonem a povídkou)
Vítězslav Hálek (1835-1874)
Vítězslav Hálek
- narozen ve vsi Dolínek u Mělníka
- vyrůstal ve venkovském prostředí, a to jej naplnilo životním optimismem a harmonickou rovnováhou, což se později promítlo i do jeho díla
- vystudoval pražské akademické gymnázium, studia filozofie však nedokončil a věnoval se literatuře
- společně s Janem Nerudou redigoval časopisy Květy a Lumír
básnická díla:
Večerní písně (1859)
- radostné, milostné verše
- autor vidí souvislost mezi milostným a přírodním světem
- lásku vidí jako krásný smyslový zážitek, který má však i duchovní rozměr
- optimismus a radost ze života
V přírodě (1872)
- přírodní lyrická sbírka, která pochází z posledních let Hálkova života
- sbírka je velmi optimistická
- autor zde popisuje krajinu - Mělnicko
- nejčastějším motivem je zde jaro
Pohádky z naší vesnice (1874)
- veršované obrazy z venkovského prostředí, zobrazuje zde rázovité typy lidí z české vesnice, někdy i jejich tragické osudy
prozaická díla:
Muzikantská Liduška (1861)
- dílo pojednává o sociálních poměrech na vesnici, kde začínají vládnout peněžní vztahy a touha po bohatství
- příběh dívky, které rodiče bránili ve sňatku se svým milým a nutili ji do svazku s bohatým ženichem
- tím v ní vyvolali psychickou poruchu a dívka zešílela
Na vejminku (1871)
- soubor povídek
- zobrazuje problém tzv. venkovského vejminkářství, důvod sporů mezi generacemi rodičů a dětí
Poldík rumař (1874)
- jedna z nejlepších Hálkových povídek
- podskalský pískař se velmi obětavě stará o syna ženy, kterou kdysi miloval
- autor poukazuje na dobrosrdečnost prostého člověka
Karolina Světlá (1830-1899)
Karolina Světlá
- vlastním jménem Johanna Rottová
- pocházela z pražské zámožné rodiny, německá výchova
- manžel ji seznámil s českou vlasteneckou společností
- zpočátku ve své tvorbě kritizuje měšťanský život
dílo:
Poslední paní Hlohovská (1870)
- historický román z doby josefínské, který zobrazuje spory osvícenců s konzervativci
Zvonečková královna (1872)
- zobrazuje hnutí nekatolíků v době vydání tolerančního patentu Josefa II.
Ještědské prózy
- nechala se inspirovat venkovským prostředím v okolí vesničky Světlá v Podještědí, kde často pobývala
- hrdinkami jsou většinou morálně silné ženy
Vesnický román (1867)
- tragédie manželství bez lásky, příklad nerovného manželství
- Antoš Jirovec, který pracuje na statku, si po rychtářově smrti vezme rychtářku
- rychtářka se snaží Antošovi líbit, ale ten na ni kvůli práci na statku nemá čas
- rychtářka pojme podezření, že má jinou ženu
- najme si služku Sylvu, která se s Antošem velmi sblíží
- když rychtářka odejde ze statku, aby se od svých dětí nenakazila neštovicemi, Sylva se o ně i o Antoše stará
- i když rychtářka umírá, Sylva si Antoše vzít nemůže, protože rychtářce před smrtí slíbila, že Antoš zůstane jejím
- nakonec Sylva ze statku odchází
Kříž u potoka (1868)
- román, jehož hlavní hrdinkou je Eva, která s velkým sebezapřením odmítne lásku muže (bratra svého manžela), který ji obdivoval
- snaží se napravit svého muže, velkého sobce, to se jí daří
- muž začne pracovat ve veřejně prospěšných pracích a tím zlomí prokletí jeho rodu
- v tomto díle chtěla autorka ukázat, jak důležitá je čistá a velká láska, která může člověka osvobodit z jeho prohřešků
Frantina (1869)
- Frantina byla zvolena rychtářkou, ve vůdci loupežníků pozná svého vyvoleného a zabije ho sama
- před tím, než milého zavraždí, vede vnitřní spor, kde nakonec přemůže svoje city a vůdce loupežníků zabije
Jakub Arbes (1840-1914)
Jakub Arbes
- narozen v Praze na Smíchově
- na gymnáziu byl žákem Jana Nerudy
- studia techniky - poté byl redaktor Národních listů
- tvůrce specifické literární formy, které říkáme romaneto (název pro něj vymyslel Jan Neruda)
- romaneto - jakýsi přechod mezi povídkou a románem, vždy okolo 100 stran
- romaneto má zpočátku fantastický a iracionální nádech (záhada), který je však v průběhu četby čtenáři racionálními důvody vysvětlen
- text je prokládán úvahami vědeckými, filozofickými a sociálními
- někdy má nádech detektivky, používá i fantastické prvky
dílo:
Svatý Xaverius (1873)
- vypravěč se potká v kostele svatého Mikuláše na Malé Straně s mladíkem, který je nápadně podobný umírajícímu světci svatému Xaveriovi, který je v kostele vyobrazen
- mladík (Xaver) mu prozradí, že v obrazu je ukryta cesta k pokladu
- společně začnou obraz zkoumat a chtějí rozluštit jeho tajemství
- po několika týdnech usilovného bádání (dějiny umění, staré mapy Prahy atd.) jsou dovedeni na místo za Prahou, kde začnou kopat a objeví truhlu
- při kopání se však od jiskry vznítí blízko ležící seno, Xaver se lekne, popadne truhlu a uteče
- vypravěč se s ním setkává až po letech ve vídeňském vězení, kde se dozví, že v truhle byly jen bezcenné kameny
- smysl pokladu byl v tom, že dokázali spojit své síly, aby záhadu vyluštili
Newtonův mozek (1877)
- vypravěče přijde navštívit jeho mrtvý přítel, který padl roku 1866 v bitvě u Hradce Králové
- pozve ho na kouzelnickou seanci, zde se sešly špičky všech vědeckých oborů
- vypravěčův přítel jim chce předvést stroj času, který sestrojil pomocí Newtonova mozku, který si vypůjčil v jednom anglickém muzeu
- pozve vypravěče na cestu časem
- letí ze své současnosti až do doby prvních pravěkých lidí a zjišťuje, že celé dějiny lidstva jsou sérií krvavých válek
- poté vypravěč zjistí, že se mu vše jen zdálo
- romaneto má posloužit jako protiválečné varování