Středověká česká literatura
Staroslověnské období českého písemnictví
- deváté století - Velkomoravská říše, kde vládne rod Mojmírovců
- kníže Rastislav vyznal byzantského císaře Michala III., aby vyslal na Velkou Moravu křesťanskou misii
- roku 863 přichází na Velkou Moravu skupina duchovních v čele s bratry Konstantinem a Metodějem
cíle misie:
- šířit křesťanství v jazyce, který by byl srozumitelný domácímu obyvatelstvu
- zabránit pronikání politického vlivu z Východofrancké říše, který s sebou přinášeli latinští kněží
- misie s sebou přinesla hotový jazyk staroslovenštinu, který vznikl z hornomakedonského nářečí, kterým se mluvilo v okolí Soluně, odkud bratři pocházeli
- písmo, kterým byla staroslověnština zaznamenávána, se nazývá hlaholice
Písemné památky vzniklé na Velké Moravě
- Paterik (Knihy otců) - soubor vypravování o mniších a poustevnících
- Zákon sudnyj ljudem - předpisy mravního života pro laiky, není příslušníkem církve
- Nomokánon - předpisy pro kleriky, příslušníky církve, překlad Bible
- Proglas - přemluva k překladům evangelií, ve které údajný autor Konstantin obhajuje právo na liturgii ve srozumitelném jazyce
- po Konstantinově a Metodějově smrti byli jejich žáci vyhnáni z Velké Moravy knížetem Svatoplukem
- odešli do Panonie a později do Bulharska, kde úpravou hlaholice vznikla cyrilice
- Život Konstantinův a Život Metodějův (moravsko-panonské legendy)
Česká literatura v 10. století
- kolem roku 906 zanikla Velkomoravská říše pod vlivem nájezdů Maďarů
- na našem území vznikla České knížectví, kterému vládne rod Přemyslovců
- část Metodějových žáků odchází po zániku Velké Moravy do Čech
- v 10. století tak existuje na našem území liturgická dvojjazyčnost
- křesťanství se šíří z východu - slovanské liturgie, i ze západu - latinská liturgie
- v 11. století převládala latina a staroslovenština byla vytlačena
- posledním útočištěm slovanské liturgie byl Sázavský klášter
- oblíbeným žánrem byly legendy (hagiografická literatura)
Legenda o sv. Václavu
- psána staroslověnsky
- konec 10. století
Život a umučení svatého Václava a babičky jeho sv. Ludmily (Kristiánova legenda)
- psána latinsky
- konec 10. století
- první dílo, které má i historickou hodnotu
- první česká slova se začínají objevovat v latinských textech na krajích stránek rukopisů - glosy
- z konce 10. století taktéž pochází první staročeská duchovní píseň - Hospodine, pomiluj ny
Česká literatura 12. až 14. století
- od počátku byla literatura v rukou duchovenstvo (v 11. století zvítězila latinská liturgie - většina textů je psána latinsky)
- od 11. století se kromě čistě církevních textů rozvíjejí i kronikářství
Kosmas
Kosmas (1045-1125)
- děkan svatovítské kapituly
- studoval gramatiku a diakritiku v Lutychu
- zval antické autory, což je patrné z textů jeho kroniky
- Chronica Boemorum (Kronika česká) (1125)
- vylíčil zde české dějiny, od nejstarších dob až po svou současnost
- Přemyslovce vidí jako vládnoucí dynastii, ale všímá si i sporů mezi církevní a světskými feudály
- je to první ucelený pohled na naše dějiny
- záměrně zamlčel existenci slovanské liturgie
- kronika je dílem historickým ale i uměleckým
celkem 3 knihy:
- bájné podání starců - v této části vychází z ústní slovesnosti, tehdy nejstarších českých pověstí (historicky nevěrohodné)
- podání pamětníků - uvádí, co se dočetl v historických pramenech (pravděpodobně znal i Kristiánovu legendu)
- vlastní zkušenost - co se stalo za jeho vlastního života
Pokračovatelé Kosmovi
- Kanovník vyšehradský (1126-1142) - autor, který se podílel na tvorbě zmiňované kroniky
- Mnich sázavský (70. léta 12. století) - klade důraz na slovanskou liturgii
- Vincentius (1130-1167)
- Jarloch (1165-1228)
Česká literatura na počátku 14. století
Alexandreida (13. až 14. století)
- autor pocházel asi z vrstev vyšší šlechty
- hrdinský epos
- staročeština, předlohou byla francouzská Alexandreida
- zpracovává osudy Alexandra Velikého
- veršovaný - vysoký sloh, ve kterém můžeme zobrazovat vlastnosti Přemysla Otakara II.
- dílo se nedochovalo celé, původně mělo 9 000 veršů
- ideál feudálního (středověkého) panovníka
- dílo je psáno osmislabičným veršem
Kronika tak řečeného Dalimila
- autor pocházel z řad nižší šlechty
- omylem bylo autorství přiřazeno Dalimilu Meziříčskému, církevnímu hodnostáři - autor je však neznámý
- dílo je psáno česky, první česky psaná kronika
- psána veršem, 10. léta 14. století (1410-1420)
- návod pro nového krále, jak vládnout, tzv. aby nenaslouchal cizákům - Jan Lucemburský
- znal i Kosmovu kroniku