Generace ruchovsko-lumírovská
Generace ruchovsko-lumírovská
- rok 1868 - položení základního kamene Národního divadla
- tehdy to byla velká společenská a vlastenecká událost
- při této příležitosti byl vydán almanach Ruch (zde vyšly texty nové nastupující umělecké generace - J. V. Sládek, Eliška Krásnohorská, Svatopluk Čech)
- jejich cílem bylo rozvíjet vlastenecké a národní tradice naší literatury
- podle názvu tohoto almanachu si začali říkat ruchovci
- někdy jsou taktéž nazývání jako škola národní (dle směřování díla)
- časopis Lumír (vychází od roku 1873)
- kolem tohoto literárního časopisu se shromáždila další část spisovatelů (J. V. Sládek, Jaroslav Vrchlický, Julius Zeyer)
- věnovali se zejména překladatelské činnosti
- snažili se vnést do české literatury témata ze světové literatury
- proto také někdy nazývání jako škola kosmopolitní
- mezi oběma skupinami se rozhořely literární spory na stránkách tehdejších uměleckých periodik (jedni vytýkali druhým odnárodnění, ti zas vraceli výtkou o přílišném lpění na domácích tradicích)
- Josef Václav Sládek se dá povahou díla přiřadit k oběma skupinám
Josef Václav Sládek (1845-1912)

- narozen ve městě Zbiroh na Křivoklátsku, zde vyrůstal ve venkovském prostředí
- studoval akademické gymnázium v Praze, poté studia na filozofické fakultě
- do literatury vstupuje jako příslušník ruchovské skupiny
- roku 1868 odjel do USA, kde vedl dobrodružný život
- strávil zde 2 roky (do roku 1870), pracoval jako dělník v mnoha profesích
- zde se zajímal o osud černochů, s nimiž pracoval
- pobyt v USA ho velmi ovlivnil, celý zbytek života byl velmi orientován na anglo-americkou literaturu
- po návratu z USA vyučoval angličtinu na Obchodní akademii a na technice, později působil i jako lektor na pražské univerzitě
- mezi lety 1870-1875 byl redaktorem Národních listů
- v roce 1873 se stal spoluvydavatelem Lumíra, ve kterém později (od roku 1877) působil i jako redaktor
- zpočátku prosazoval ve svém díle národní tradici a historii, později ovlivněn pobytem v USA přijímá do svého díla kosmopolitní myšlenky
- přeložil (přebásnil) téměř celé dílo Williama Shakespeara do češtiny
dílo:
Básně (1875)
- pesimistické básně z raného období
- poznamenáno smrtí jeho první manželky
- hledá smysl lidské existence, uvědomuje si její krátkost
Jiskry na moři (1880)
- ovlivněno pobytem v USA
- obdivuje americkou demokratickou společnost, ale zároveň kritizuje i to, že nynější Američané vybili původní obyvatelstvo
- úryvek:
Zem svobodná a přec tu bezpráví
jak děsivějšího neviděly světy,
zmar každý krok a zločin krvavý,
a každý hles vítězné oslavy
skřek divoký, jejž neznal barbar ani
na zříceninách Říma, před sta lety...."
Na prahu ráje (1883)
- básně jsou optimističtější, radost z druhého manželství a z dcer
- objevují se prvky venkovského života a motivy rodného kraje
Selské písně a české znělky (1889)
- venkovská lyrika
- idealizuje českého rolníka jako symbol české povahy
- mýtus selství
poezie pro děti:
Zlatý máj (1887)
Skřivánčí písně (1888)
Zvony a zvonky (1894)
Jaroslav Vrchlický (1853-1912)

- vlastním jménem Emil Frída
- pocházel z Loun, jeho otec byl kupec
- dětství strávil v Ovčárech u Kolína, zde měl strýčka, který byl knězem
- od roku 1862 studoval gymnázium ve Slaném, Praze a Klatovech, po jeho ukončení v roce 1872 studoval, na přání rodičů, bohosloveckou fakultu
- již v roce 1873 přestoupil na filozofickou fakultu v Praze
- studoval dějepis, filozofii a francouzskou literaturu, kterou později také překládal
- jeho dílo obsahuje přes 200 svazků, mimo jiné přes 80 básnických sbírek a 50 divadelních her
lyrika:
Z hlubin
Eklogy a písně
- osobní lyrika
Poutí k Eldorádu
- milostná a přírodní lyrika
Dojmy a rozmary
- láska k ženě, přírodě a lidem
Okna v bouři
- dílo psáno v krizi
- jednak v tuto dobu (90. léta) probíhal spor s ruchovci a jednak procházel manželskou krizí, zklamání, hořkost, rezignace, samota
- za trochu lásky, formalistní - zkouší různé formy, experimentuje, zapomíná na obsah
Mýty
- zpracovává legendu o svatém Prokopovi
epická poezie:
Zlomky epopeje
- cyklus epických nebo lyricko-epických básní
- básnická sbírka s historickými náměty, optimistický náhled, lidstvo se vyvíjí k humanitě
- jedno téma - myšlenkový vývoj lidstva
- sbírky: Duch a svět, Selské balady, Bar Kochba
Nové zlomky epopeje
Duch a svět
- kolísání mezi optimismem a pesimismem
- dává zde do souvislosti umění a rozum, Starověké Řecko je symbolem optimismu
- volá po harmonii s přírodou
- věří v lidské poznání a sílu rozumu
Selské balady
- jedná se o sociální baladu na téma skutečných událostí z přelomu 17. a 18. století (hrabě Breda)
- zachycují lidovou bouři
- autor zachycuje především mezní okamžiky
- idea tohoto díla spočívá v myšlence, že člověk nikdy nesmí vzdát svůj boj
- člověk musí stát za svými názory
- ze sbírky vyplývá, že každé zlo musí být potrestáno
- chce vzbudit národ k boji za svá práva
drama:
Noc na Karlštejně
- komedie z českého prostředí, postava Karla IV.
- autor zde použil informaci, že Karel IV. stavěl Karlštejn jako hrad, kam nesměly ženy
- tato informace mezi lidmi zdomácněla, avšak není pravdivá
- dílo bylo v roce 1973 zfilmováno
Hippodamie
- trilogie, zhudebnil ji Zdeněk Fibich
I. Námluvy Pelopovy (1890)
II. Smír Tantalův (1891)
III. Smrt Hippodamie (1891)
Julius Zeyer (1841-1901)

- český prozaik, dramatik a epický básník
- odborníky bývá většinou řazen k lumírovcům a je rovněž označován za jednoho z nejvýraznějších českých novoromantiků
- v české literatuře a poezii stoji ve skutečnosti mimo hlavní literární proudy
- náměty čerpal nejčastěji z dávné historie, mytologie, bájí a pověstí, a to nejen českých, ale i francouzských nebo ruských
- jeho poezie je převážně epická a má často nostalgický ráz
- ve svém literárním díle, ať už se jedná o prózu či poezii, si vysnil vlastní svět, který měl s realitou jen velmi málo společného
- tento fiktivní svět byl i se svými hodnotami a pravidly pravým opakem tehdejšího provinciálního českého maloměšťanství, se kterým autor přicházel denně do styku a které tolik nenáviděl
tzv. Obnovené obrazy
- díla, ke kterým čerpal náměty z národní historie i z cizích literatur a nově je přepracovával
Ondřej Černyšev (1876)
- román z konce 18. století, odehrávající se na ruském dvoře za vlády carevny Kateřiny II.
- osobnost je historicky pravdivá, prostředí je romantické
Román o věrném přátelství Amise a Amila (1877)
- dílo na motivy starofrancouzských skladeb
V soumraku bohů
- převyprávěné ságy ze severské mytologie
Karolínská epopeja (1896)
- čtyři veršované příběhy o rytířské družině Karla Velikého
I. Pohádka o Karlu Velikém
II. Román o čtyřech synech Aimonových
III. Píseň o Rolandu
IV. Píseň o korunování krále Lovise
- autor zde usiloval o zdůraznění vlastností, které u současníků postrádal - hrdinství, čestnost a věrnost
romány se soudobou tématikou:
Jan Maria Plojhar (1888)
- Plojhar pochází z bohaté pražské rodiny
- zamiluje se do krásné paní Dragopulos
- v souboji s německým důstojníkem, který se dopustil urážky českého národa, je zraněn
- odcestuje do Itálie, kde se hodlá zotavit, zde se seznámí s Caterinou
- oba se do sebe zamilují, ale Plojhar se stále potýká se svou nemocí
- nemá šanci na uzdravení a brzy umírá
- Plojhar trpěl za svého života vnitřní rozpolceností, nedokázal mnohdy rozlišit sen a skutečnost
- nenáviděl měšťany přesto, že byl původem také měšťanem
- vyčítal jim jejich přízemní sobectví
Dům U Tonoucí hvězdy (1894)
- hlavním hrdinou je český lékař působící v Paříži, který obdivuje Dům U Tonoucí hvězdy
- poté se v nemocnici setká s dalším hrdinou Slovákem Rojkem
- novela končí tragicky - dům vzplane a uhoří v něm hrdina Rojko a další obyvatelky - stařeny z "klece tří pomatených"
- je zde líčena beznaděj, souchotiny
- celá novela je ponurá a mystická
Svatopluk Čech (1846-1908)

- narodil se v Ostředku u Benešova, jeho otec byl panský správce, český vlastenec
- v Praze vystudoval piaristické gymnázium a později práva
- přispíval do časopisů Ruch a Květy, od roku 1871 byl redaktorem Světozoru
- v letech 1873-1876 působil jako redaktor Lumíru, krátce působil i v Národních listech
- v roce 1873 byl členem advokátní kanceláře ve Slaném, téhož roku však praxe zanechal a věnoval se ji až v letech 1876-1879, kdy byl členem advokátní kanceláře v Praze
epická poezie:
Husita na Baltu
- historický epos, který srovnává dobu husitských válek s bouří v lidských a přírodních vztazích
Václav z Michalovic
- příběh z Pobělohorské doby, jinocha vychovávají jezuité, vzbouří se, když se dozví, že je synem popraveného šlechtice
Evropa
- alegorická básnická skladba, symbolický epos
- děj se odehrává na moři, Evropa je název lodi
- při bouři dojde na lodi ke vzpouře
- jednotlivé národy nejsou schopny se spolu domluvit a loď je zničena
Slávie
- obdoba Evropy
- jméno lodi, na ní se plaví příslušníci slovanského národa, dojde ke vzpouře, Slované se domluví a vzpouru porazí
Lešetínský kovář
- veršovaná povídka
- téma národního a sociálního boje
Ve stínu lípy
- idylický epos návratu Čecha na venkov, do české krajiny - návrat domů
- ve skutečnosti jde o vzpomínky autora, který několik let v dětství prožil na Peruci
lyrická poezie:
Jitřní písně
- sociální lyrika, jedná se o veršované satiry
- staví se v nich do role mluvčího národa
- básně mají meditativní charakter, vycházejí z básníkových úvah
Nová písně
Písně otroka (1895)
- obsahuje 23 básní
- básně jsou reakcí na politické události
- chtěl povzbudit národ, protože měl pocit, že se národ cítí ponížený
- dílo je alegorií boje za práva národa a bylo velice úspěšné a velice často vydáváno
próza:
Pravý výlet pana Broučka do Měsíce (1888)
Nový epochální výlet pana Broučka, tentokráte do XV.
století (1888)
- satirická povídka o měšťanovi z 19. století Matěji Broučkovi v 15. století a jeho chování v době husitské, kam se přenesl