Česká barokní literatura
Barokní literatura v českých zemích
- od roku 1526 byly české země pod nadvládou habsburského rodu, který ovládl v Evropě i další území
- Habsburkové byli katolíci a většina českého obyvatelstva byla protestantského vyznání
- náboženské svobody Čechů byly vládnoucím rodem porušovány, to vedlo k propuknutí stavovského povstání (1618-1620)
- bitva na Bílé hoře v roce 1620 znamenala jednak porážku stavovského povstání, ale i dalekosáhlé následky pro další vývoj Čech
Důsledky bělohorské porážky
- 21. června 1621 - poprava 27 vůdců povstání na Staroměstském náměstí v Praze, konfiskace majetku poražených - přešel do rukou německé šlechty, měšťanstvo ztratilo politické právo, většina inteligence odešla do exilu
- rok 1627 - Obnovené zřízení zemské - nový zemský zákon, jediné povolené náboženství bylo katolictví, úředním jazykem se stala němčina
- následující třicetiletá válka vedla k hospodářskému zbídačení země, počet obyvatelstva se snížil o více než třetinu
Česká literatura se rozdělila na tři proudy
- exilová literatura - díla, těch, kteří museli odejít do zahraničí
- domácí - oficiální literatura - díla, která nesměla odporovat katolické víře
- tvorba lidová a pololidová - vznikala hlavně ve venkovském prostředí

Jan Amos Komenský
Jan Amos Komenský (1592-1670)
- narozen v Nivnici
- studoval bratrskou školu v Přerově, poté teologii v Heidelbergu a poté se stal knězem ve Fulneku
- po roce 1621 musel s rodinou uprchnout a ukrývat se - nejprve v Čechách, po roce 1628 odchází do Polska - Lešno
- pobýval taktéž v Anglii a Švédsku, kde se pokoušel reformovat tamní školství
- svůj život dožívá v Nizozemsku (od roku 1565) - je pohřben v Naardenu
- poslední biskup Jednoty bratské
Nábožensko-filosofická díla
Listové do nebe (1619)
- fiktivní dopisy chudých ke Kristu, stěžují si na bohaté - zamýšlí se nad situací chudých
- Kristus je utěšuje a kárá bohaté, všechny nabádá, aby zůstali poslušni božích zákonů
- toto dílo je výrazně ovlivněno myšlenkami Jednoty bratrské
Truchlivý
- zamyšlení nad rozporem rozumu a víry
- napsal je po smrti své první ženy a dětí
Cesta světla / Via lucis
- byl toho názoru, že když u lidu zmizí nevědomost, války ustanou
- aby došlo k nápravě lidstva, vládnout by měl sbor mudrců
- pro lepší dorozumění mezi národy je třeba zavést novou řeč, které by všichni rozuměli
- Latina je podle něj příliš těžká
Hlubina bezpečnosti
- čím více se člověk vzdaluje od Boha, tím větší je jeho beznaděj
Kancionál
- sborník duchovních písní, české žalmy
Kšaft umírající matky Jednoty bratrské
- vyjadřuje víru, že se odkazu Jednoty ujme český a moravský lid
- postava matky je symbolem Jednoty bratrské, která je odsouzena k zániku, ale matka ve své závěti odkazuje hlavní myšlenky příštím generacím
Labyrint světa a ráj srdce (1631)
- alegorický příběh
- svět je zobrazen jako středověké město, kterým prochází poutník - chce si vybrat povolání
- provází ho Všezvěd Všudybud - symbol zvídavosti, později se k nim přidává další průvodce - Mámení
- ten nasazuje poutníkovi růžové brýle, stranou však poutník vidí svět reálně - všude je pouze přetvářka, lež, podvod a hamižnost
- jedinou jistotou je vlastní srdce a náboženské rozvíjení
Pokračování v bratrském napomínání
- vlastní životopis autora
Lingvistická díla
O poezii české
- snaha autora obrodit poezii znovuzavedením časoměrného verše, který sám užíval v překladech žalmů
Moudrost starých Čechů
- sbírka starých pořekadel a přísloví, přibližně dva tisíce
Poklad jazyka českého
- podrobný slovník všech českých slov
- měla být vysvětlena i gramatika
- chtěl zachytit i nespisovná, nářeční a přejatá slova
- materiál sbíral celý život, slovník se nedochoval, jelikož shořel v Lešně
Grammatica latina
- latinsky, učebnice latiny
- Svět v obrazech / Orbis pictus
- původně učebnice latiny, později i jiných jazyků, mluví zde o člověkovi "homo ludens", který rozvíjí své schopnosti pomocí hry
- autor byl v Evropě prvním, který zásadu "Schola ludus" (škola hrou) prosazoval
Pedagogická díla
Informatorium školy mateřské
- rady matkám k výchově dětí před školou
Dveře jazyků otevřené
- latinsky, pojednání o důležitosti jazyků a jak se jim učit
Nejnovější metoda jazyků
- teorie jazykového vyučování
Škola na jevišti
- pedagogické školské drama
Schola Pansophica (1650)
- navrhuje mimo jiné, aby žáci latinské školy alespoň jednu hodinu týdně četli současné noviny, zavedl tedy jako první média do výuky
Divadlo světa / Theatrum universitatis rerum
- latinský spis o důležitosti vzdělání
Navržení krátké o obnovení škol v Království Českém
- návrh školské reformy
Analytická didaktika
- analyticky, krok za krokem, vysvětleny základy pedagogické didaktiky
- autor zde pečlivě dodržuje, aby jeden bod navazoval na druhý, aby své poučky dokazoval jednu z druhé